Leestijd 2 - 3 min
Duurzame samenwerking met Future Me
Don Bosco verrijkt het onderwijs
“We zagen in onze groepen zo snel effect van de Future Me lessen dat we vanaf dit schooljaar graag duurzaam samenwerken”, vertelt leerkracht Lars Schreuder enthousiast. Hij coördineert op de Don Boscoschool in Lisse de Future Me lessen. “We zien tijdens die lessen zoveel meer en ander talent!”

Na een succesvolle proeftuin, is de Don Boscoschool voor speciaal basisonderwijs in Lisse dit schooljaar gestart met Future Me. Dit programma is gericht op zelfontwikkeling, vertellen coördinator Future Me Lars Schreuder en directeur Sylvia Rusman. Dit schooljaar staan lessen sport, drama, stand-up comedy, muziek en creatief op het programma. Die worden gegeven door professionele sporters, comedians, muzikanten en kunstenaars.

Future Me: toekomstgericht

Wat is Future Me? In het kort: tijdens lessen of workshops met talentcoaches versterken kinderen hun zelfbeeld, krijgen meer zicht op hun kwaliteiten, leren zich tot anderen verhouden en gaan steeds meer toekomstmogelijkheden zien.

Dit programma sluit prima aan bij hoe de school kinderen wil laten leren: met hoofd, hart en handen. “We hebben nu ook een muziekleerkracht aangenomen”, vertelt directeur Sylvia Rusman, “en we willen ons creatieve aanbod in ateliers verder uitbreiden omdat we merken dat onze leerlingen daar veel behoefte aan hebben voor hun persoonsontwikkeling.”

Veel vrijer

“Ik was mee op kamp vorig jaar”, illustreert Sylvia. “Daar zag ik kinderen die normaal gesproken in hun schulp kruipen, op een veel vrijere manier ineens optreden. Daar hebben de Future Me lessen enorm aan bijgedragen. In een veilige omgeving leren kinderen zichzelf laten zien én zien van elkaar hoe het zelfvertrouwen toeneemt.”

Lars: “Ik ben zelf ook bij de lessen en dan zie je het gewoon gebeuren. Er is alle ruimte om te oefenen en te leren, niets is fout. Bij de lessen stand-up comedy worden kinderen bijvoorbeeld veel vrijer in het presenteren. Dat lukt óók omdat er een professional voor de groep staat. Dat maakt indruk. Voor mijzelf is het heel leerzaam: als leerkracht vul ik mijn rugzak ook.”

Volop in ontwikkeling

Na elke Future Me lessen reflecteren kinderen op hun ervaringen en ontwikkeling. “Daar is een mooie reflectieplaat voor”, vertelt Lars. “We hebben plannen om ook met een portfolio te gaan werken.”

“We geven de lessen nu in de groepen 7 en 8”, vult Sylvia aan, “juist omdat die leeftijdsgroep die reflectieve vaardigheden aankan. Dit schooljaar kijken we samen met Future Me goed of we het programma ook geschikt kunnen maken voor jongere kinderen.”

Aloysiusschool Scholengemeenschap Harreveld, werkt al langer met Future Me. Nu gaan meer Aloysiusscholen ermee aan de slag; de Don Bosco is de eerste in het speciaal basisonderwijs. In dit eerste ontwikkeljaar worden lessen gegeven en docenten en kunstenaars opgeleid. Leerlingen gaan aan de slag met lessen waarin de vragen centraal staan: wie ben ik, wie wil ik zijn en hoe kan mijn toekomst zijn?

Dit artikel is ook verschenen in het jaarmagazine 2022-2023, klik hier voor het jaarmagazine.

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Marieke Wijntjes