Het beste onderwijs realiseren samen met onze leerlingen.

Dinnershow op de Don Boscoschool

08 juli 2022

Dinsdag 5 juli was het dan zover: de afscheidsavond van de groepen 8 op de Don Boscoschool. Waar op de meeste scholen een musical wordt opgevoerd als eindshow, heeft er in Lisse een hele andere gebeurtenis plaatsgevonden de ‘afscheidsdinnershow’.

Na de meivakantie is het project gestart, met als doel om de leerlingen in hun kracht te zetten tijdens hun afscheid. Waar voorgaande jaren werd opgemerkt dat tijdens een musical niet alle leerlingen uit de verf kwamen, wilde we dat dit jaar anders. Aan het begin van het project hebben de leerlingen in twee weken tijd verschillende workshops gedaan die te maken hadden met de show. Denk hierbij aan kooklessen, leren bedienen, een cocktail workshop en danslessen. De lessen zijn gegeven door professionals.

Aan het eind van de twee weken mochten de leerlingen zelf kiezen wat zij wilden doen tijdens de avond. Wat kunnen zij betekenen voor de groep en waar hebben zij de meeste passie voor. In de resterende weken zijn de leerlingen in groepen uiteengegaan om hun zaken voor de avond te regelen. Hierbij is de praktijk aan de theorie gekoppeld, zo moesten ze niet alleen een menu bedenken, maar ook uitrekenen hoeveel er nodig is en hoeveel het gaat kosten. De motivatie bij de leerlingen om alles voor elkaar te krijgen was van bijzonder hoog niveau. Alles werd tot in de nopjes geregeld en overal werd over nagedacht. Er was echter nog 1 probleem! Geld, want daar moesten ze ook voor zorgen, leerlingen zijn zelf opzoek gegaan naar sponsoren en het budget was binnen mum van tijd binnengehaald.

Op de dag voor de avond belde het Jeugdjournaal, ook zij waren brutaal door de leerlingen uitgenodigd om langs te komen op hun avond. Ze wilde het niet missen: een uniek evenement georganiseerd door de leerlingen zelf! Dit was voor de leerlingen een kroon op het harde werken.

5 juli was eindelijk aangebroken en de leerlingen hebben geschitterd in hun eigen kracht! De reacties waren overweldigend, de avond liep op rolletjes. Dit kon natuurlijk niet anders met zo een voorbereiding. Benieuwd hoe de dag eruit heeft gezien? Check de link van het Jeugdjournaal over onze afscheidsdinnershow (klik)!

Lars Schreuder

leerkracht groep 8 (tulp)

Nieuwsarchief